Det har blivit oerhört populärt för ungdomar att köra runt i små mopedbilar de senaste åren. Förr fanns det i princip enbart så kallade A-traktorer och epa-traktorer för ungdomar som fyllt 15 år. För de som inte kunde få en ”bil” eller traktor som det kallas, så fanns det istället mopeder som gick i max 30 kilometer. Nu finns det så många mopedbilar i min hemmastad att verkstäderna har lagt till ytterligare en tjänst ”service mopedbil Borås”. Även populariteten bland A-traktorerna har ökat ordentligt! En av anledningarna är att reglerna för byggandet av A-traktorer har ändrats och ändrades bara för ett par år sedan.
Mopedbil eller A-traktor?
För många ungdomar är den lilla mopedbilen drömmen att få köra. Den är liten och lätt att parkera i princip vart som helst. Den är väldigt bränslesnål att köra och framförallt får den framföras i hela 45 kilometer! Det finns dessvärre två riktigt stora nackdelar med att skaffa en mopedbil. Den första är att den bara består av ett tunt plastskal och därför skulle mosas om man krockar med den. Den andra nackdelen är att den är fruktansvärt dyr i inköp. Därför tror jag att fler ungdomar väljer att köra en A-traktor. Den är väldigt billig i inköp jämförelsevis med mopedbil, den är som en ”vanlig” bil (förutom att den bara får framföras i max 30 kilometer) vilket gör den så mycket säkrare att köra än en mopedbil. Jag själv skulle skaffa A-traktor framför mopedbil alla dagar i veckan!
Service av mopedbil
Trots att en mopedbil är både liten och inte har så många hästkrafter så ska den servas lika ofta som en ”riktig” bil för att garantin ska gälla. Motorn måste servas efter varje 500 mil och då ska oljan och oljefiltret bytas, samt bränslefiltret och luftfiltret. En A-traktor har inget direkt värde eftersom den oftast är en ombyggd bil av äldre modell där det inte finns några garantier. Du sköter om den precis som du själv vill.